Aanbevolen : Gebruikte auto onderdelen - opkoper mobilhome
All Categories
Featured
Table of Contents
Het grote voordeel van thuis of op het werk laden is dat je bijna nooit meer hoeft na te denken over opladen of 'tanken' - oude auto opkoper. Iedere ochtend of avond staat er namelijk een 'afgetankte' auto klaar. Dit wordt snel een gewoonte, waardoor opladen van de auto eigenlijk vanzelf gebeurt zonder dat het je tijd kost - het enige dat je even moet doen is de laadkabel aansluiten
Opladen bij een openbaar laadpunt wordt ook wel publiek of openbaar laden genoemd - oude auto opkoper. Publiek laden kan bij laadpunten die in Nederland inmiddels op zeer veel locaties beschikbaar zijn. Het laadnetwerk wordt bovendien nog altijd flink uitgebreid, waardoor het ook voor mensen zonder oprit of toegang tot een parkeergarage steeds makkelijker wordt om een auto op te laden
Er bestaan diverse soorten stekkers, ieder met zijn eigen beperkingen en mogelijkheden (oude auto opkoper). Automerken kozen vaak afhankelijk van het land van herkomst een type stekker uit. Er waren allerlei soorten en maten beschikbaar, maar in Nederland (en België) zijn er in de praktijk maar twee soorten. Hier zijn namelijk alle beschikbare EV's uitgerust met een type 1 of type 2 aansluiting
Voor nieuwe EV's geldt dat ze allemaal met type 2 uitgerust zijn. Deze aansluiting is in Europa de standaard geworden. In Nederland en het grootste deel van de EU hebben publieke oplaadpalen een gestandaardiseerde aansluiting: type 2. oude auto opkoper. Uiteraard kunnen elektrische auto's met een type 2 aansluiting hier gebruik van maken, maar ook auto's met een type 1 aansluiting werken gewoon
Een laadkabel die aan de paalzijde type 2 en aan de autozijde type 1 heeft is voldoende. Type 1 (Yazaki - SAE J1772) Voorbeelden Alleen nog tweedehands: Maximaal Laadvermogen 7.4 kW (alleen 1-fase) Praktisch Laadvermogen 3.7 kW (1-fase 16A) Opmerking Wordt binnen de EU niet meer gebruikt op nieuwe EV's.
Een EV kan ook op een lager vermogen geladen worden. Hoe snel je kunt laden en hoe ver je dus na een bepaalde tijd kunt rijden hangt sterk af van de auto. Met name de interne lader van de auto is hierbij bepalend. oude auto opkoper. Deze 'on-board charger' of 'boordlader' is de daadwerkelijke lader van de accu
Iedere EV heeft een ingebouwde oplader, het oplaadpunt levert alleen het vermogen dat de boordlader bij het punt aanvraagt - oude auto opkoper. Een laadpunt levert bovendien wisselstroom terwijl een accu gelijkstroom nodig heeft om geladen te worden. De boordlader zet de wisselstroom om in gelijkstroom en zorgt ervoor dat de accu zo efficiënt mogelijk geladen wordt
Een auto met een boordlader van maximaal 7.4 kW kan op een laadpunt dus nooit met een hoger vermogen geladen worden, ook al kan het laadpunt bijvoorbeeld 11 kW leveren - oude auto opkoper. In dit artikel is het woord 'kilowatt' en de bijbehorende afkorting 'kW' al regelmatig gevallen. Het is helemaal niet nodig om technische kennis te hebben om het opladen van een EV te begrijpen
Het laadvermogen speelt bij het opladen van een EV namelijk een belangrijke rol. Kilo betekent duizend, dus een kilowatt is letterlijk 'duizendwatt'. Watt is een eenheid van vermogen: hoe hoger het getal, hoe meer vermogen. Hoe hoger het laadvermogen, hoe sneller de accu weer vol is. Ter vergelijking: een moderne stofzuiger heeft ongeveer 1000 Watt (1 kW) nodig om te werken.
Het vermogen is een product van de spanning en stroom. De eenheid van spanning is Volt (V), van stroom is dat Ampere (A). oude auto opkoper. In Nederland geldt bijvoorbeeld een netspanning van 230V. Een reguliere groep in huis is beperkt op 16A. Dat betekent dus dat een normale groep 230Vx16A = 3680 Watt kan leveren
Op de site wordt echter regelmatig 11 kW genoemd. Dat is dus 3x zoveel vermogen als een normale groep in huis kan leveren. oude auto opkoper. Dit komt omdat er naast spanning en stroom nog een factor is die het vermogen bepaalt: het aantal fases. In Nederland hebben we een 3-fase net. Simpel gezegd heb je met drie fases driemaal zoveel vermogen beschikbaar
Dit wordt vaak afgerond naar 11 kW. In de volksmond wordt 3-fase ook wel 'krachtstroom' genoemd (oude auto opkoper). Het daadwerkelijke laadvermogen wordt echter bepaald door de auto. De auto vraagt bij het laadpunt een bepaald vermogen aan en het laadpunt zal dit proberen te leveren. Bij sommige laadpunten kan het zijn dat de auto meer vraagt dan het punt kan leveren
De laadtijd is de tijd die nodig is om een accu op te laden. In de meeste gevallen wordt uitgegaan van een lading van leeg tot vol (0% tot 100%). De laadtijd is daarmee afhankelijk van de capaciteit van de accu en het laadvermogen van de auto. De hoeveelheid energie die een accu kan leveren wordt in de eenheid kilowattuur (kWh) uitgedrukt.
Er is echter een simpel ezelsbruggetje: als je een uur lang een vermogen van 1 kilowatt (1 kW) gebruikt, dan is er 1 kilowattuur (1 kWh) aan energie verbruikt. In onderstaand voorbeeld is te zien hoe het laadvermogen en de capaciteit van de accu invloed hebben op de laadtijd - oude auto opkoper. Bruikbare accu capaciteit is ongeveer 74 kWh en het laadvermogen is bijvoorbeeld 3.7 kW
74 kWh / 11 kW = 6.73 u (6 uur en 44 minuten) NB: In de EVDB staan langere laadtijden vermeld. oude auto opkoper. Dit komt omdat er tijdens het laden verliezen in de vorm van warmte optreden. Deze verliezen worden in de gegevens op EVDB ook meegenomen. De laadsnelheid geeft aan met hoeveel km een accu per uur wordt bijgeladen
De laadsnelheid hangt af van het laadvermogen en energievebruik van een auto. Een zuinige EV is dus niet alleen belangrijk om het energieverbruik (en daarmee de kosten) zo laag mogelijk te houden, het levert ook nog eens meer actieradius per tijdseenheid op bij het laden. Laadvermogen: 3.7 kW - Energieverbruik: 15.6 kWh/100km 3.7 kW / 15.6 kWh/100km = 24 km/u Bij laden met 11 kW geldt de volgende snelheid 11 kW / 15.6 kWh/100km = 71 km/u NB: In de EVDB staan lagere laadsnelheden vermeld.
Deze verliezen worden in de gegevens op EVDB ook meegenomen. Zoals eerder benoemd is snelladen bedoeld om onderweg een accu in korte tijd bij te laden, zodat lange afstanden afgelegd kunnen worden. Snelladers staan dan ook vooral bij tankstations en locaties aan een snelweg of andere hoofdwegen (oude auto opkoper). Tegenwoordig kunnen bijna alle EV's snelladen
Voor vrijwel alle nieuwe EV's is de CCS (Type 2 Combo) de standaard in Europa. Hieronder staat een overzicht van de diverse soorten stekkers en aansluitingen voor snelladen. Combined Charging System (CCS Combo 2) Voorbeelden Vrijwel alle nieuwe voertuigen Laadvermogen 50 kW DC175 kW DC350 kW DC Opmerking Dit is de standaard, overige aansluitingen worden uitgefaseerd CHAdeMO Voorbeelden Laadvermogen 50 kW DC (Nederland)150 kW DC (Maximaal) Opmerking Deze aansluiting wordt in Europa uitgefaseerd Type 2 (Mennekes - IEC 62196) Voorbeelden Alle Q-uitvoerigen van de eerste generatie Renault ZOE Laadvermogen 3-fase 64A (43 kW) Opmerking Deze aansluiting gebruikt de lader in de auto (AC laden)Deze aansluiting wordt in Europa uitgefaseerd Tesla Supercharger Voorbeelden In NL kunnen alle voertuigen met een CCS stekker laden bij een Tesla Supercharger.
Via de Tesla app is de Supercharger te bedienen (oude auto opkoper). Laadvermogen 150 kW DC (v2)250 kW DC (v3 - Alleen CCS) Opmerking In NL open voor andere merkenIn EU deels open voor andere merken Snelladen is, op bovenstaande zaken na, eigenlijk niet echt anders dan normaal opladen. Zoals de naam al doet vermoeden gaat het alleen sneller
Een groot verschil met normaal opladen is vooral het gebruik van gelijkstroom. Met gelijkstroom wordt de boordlader van de auto niet gebruikt, maar wordt de accu rechtstreeks door de laadpaal opgeladen. Hierdoor zijn veel hogere snelheden mogelijk dan bij wisselstroom. Snelladen met wisselstroom is in sommige gevallen mogelijk, maar het maximale laadvermogen is dan 43 kW, terwijl snelladen met gelijkstroom tot 350 kW al mogelijk is.
Veel EV's laden tussen 10% en 50% veel sneller dan daarboven (oude auto opkoper). Het kan dus lonen om alleen in die 'sweetspot' te blijven laden en optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden van de auto. Bij sommige auto's in de EVDB geven we deze karateristiek in de vorm van een grafiek weer: de laadcurve
Een Audi e-tron heeft een bruikbare accu capaciteit van ongeveer 83.6 kWh en het snellaadvermogen is 146 kW. (83 - oude auto opkoper.6 kWh * 0.7) / 146 kW = 0 - oude auto opkoper.40u (24 minuten) NB: In tegenstelling tot laden met wisselstroom zijn de relatieve laadverliezen bij snelladen aanzienlijk kleiner. Veel van de warmte die verloren gaat, ontstaat bij snelladen in de oplaadpaal en wordt daar afgevoerd
Table of Contents
Latest Posts
Auto Tweedehands Verkopen Tips - Autoopkoperbenelux.be
Een Auto Opkoper Die Zich Wél Aan Zijn Afspraken Houdt?
Auto's Opkoper Nederland - Autosloop En Autosloperij Inkoop
More
Latest Posts
Auto Tweedehands Verkopen Tips - Autoopkoperbenelux.be
Een Auto Opkoper Die Zich Wél Aan Zijn Afspraken Houdt?
Auto's Opkoper Nederland - Autosloop En Autosloperij Inkoop